REGULAMIN RADY RODZICÓW SZKOŁY POLSKIEJ IM. JANA III SOBIESKIEGO PRZY
AMBASADZIE RP W WIEDNIU
- Rozdział I – Postanowienia ogólne
- Rozdział II – Cele i zadania Rady Rodziców
- Rozdział III – Organizacja Rady Rodziców i podstawowe zasady pracy
- Rozdział IV – Działalność finansowa Rady Rodziców
- Rozdział V – Postanowienia koncowe
Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Rada Rodziców Szkoły Polskiej (SP) w Wiedniu, zwana dalej Radą, działa na podstawie artykułów 53 i 54 Ustawy o systemie Oświaty z 7 września1991 r. (Dz.U. Nr 67, poz. 329) z późn. zmianami oraz zgodnie ze Statutem Szkoły Polskiej.
§ 2
Rada Rodziców reprezentuje ogół rodziców uczniów Szkoły Polskiej im. Jana III Sobieskiego przy Ambasadzie RP w Wiedniu.
§ 3
Rada Rodziców stanowi demokratycznie wybraną grupę przedstawicieli rodziców wszystkich uczniów SP.
§ 4
Rada Rodziców reprezentuje ogół rodziców. Jest organem społecznym, samorządnym, doradczym i opiniującym, współdziałającym z Dyrektor SP, Radą Pedagogiczną, Samorządem Uczniowskim, z instytucjami pozaszkolnymi oraz Radami Rodziców z innych szkół.
§ 5
Dla właściwego funkcjonowania Rady Rodziców konieczne jest, aby działała ona jako autentyczny organ szkolny. Oznacza to, że:
- Rada Rodziców jest organem autonomicznym, całkowicie niezależnym od Rady Pedagogicznej oraz Dyrektor SP, co przejawia się przede wszystkim w sposobie wybierania jej członków,
- struktura organizacyjna Rady Rodziców, sposób jej pracy i podejmowanie decyzji powinny zapewnić jej niezbędną operatywność,
- konieczne jest bieżące przekazywanie informacji ogółowi rodziców o prowadzonych przez radę działaniach,
- Rada Rodziców musi posiadać własny budżet i sprawnie nim zarządzać.
§ 6
Rada Rodziców może zgłaszać pod adresem Dyrektor SP wnioski i opinie dotyczące SP.
§ 7
Rada Rodziców może podejmować działania na rzecz poprawy warunków nauki i pracy w SP.
§ 8
Rada Rodziców opiera swoją działalność na pracy społecznej swych członków.
§ 9
Podstawowe zadania Rady Rodziców określa niniejszy regulamin, wprowadzony uchwałą Rady Rodziców Szkoły Polskiej im. Jana III Sobieskiego przy Ambasadzie RP w Wiedniu na zebraniu w dniu 12.03.2011 r. i przegłosowany zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym.
Rozdział II
CELE I ZADANIA RADY
§ 1
Działalność Rady Rodziców nie jest nastawiona na zysk, a głównym jej celem jest współdziałanie rodziców i organów SPw realizacji zadań wychowawczych, opiekuńczych i edukacyjnych SP.
§ 2
Do zadań Rady Rodziców należy szczególnie:
- pobudzenie i organizowanie różnych form aktywności jak najliczniejszej grupy rodziców i uczniów na rzecz wspomagania realizacji celów i zadań SP,
- gromadzenie funduszy niezbędnych do wspomagania działalności SP, a także ustalanie zasad wykorzystywania tych funduszy,
- organizowanie imprez kulturalno-oświatowych, mających na celu wspieranie wychowania patriotycznego i kształtowania tożsamości narodowej poprzez poznawanie polskiej kultury,
- organizowanie wsparcia dla uczniów słabszych,
- opiniowanie, konsultowanie i doradzanie organom SP w takich zagadnieniach, jak: program i harmonogram poprawy efektywności ksztalcenia i wychowania uczniow SP, wybór progamów nauczania i podręczników, zapewnianie dostępu do materiałów edukacyjnych, itp.
- współudział w bieżącym i perspektywistycznym planowaniu pracy SP np. poprzez wspólne planowanie wydatków, organizowanie jubileuszy, wycieczek, konkursów oraz innej działalności, która wymaga współdzialania i zaangażowania pozostałych organów SP,
- pomoc w doskonaleniu organizacji i warunków pracy SP,
- współpraca ze środowiskiem lokalnym,
- podejmowanie działań na rzecz pozyskiwania dodatkowych środków finansowych dla SP, na działalność wychowawczą i pozalekcyjną,
- wyrażanie opinii o dorobku zawodowym nauczyciela za okres stażu dla potrzeb awansu zawodowego,
- opiniowanie Statutu Rady Rodziców,
- opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez Dyrektora SP.
Rozdział III
ORGANIZACJA RADY I ZASADY JEJ PRACY
§ 1
Wybory do nowej Rady Rodziców powinny być przeprowadzone do 15 października, na zebraniu sprawozdawczo-wyborczym, po upływie kadencji Rady ustępującej.
§ 2
W skład Rady wchodzi minimum po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych lub jawnych wyborach, przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału na zebraniach klasowych we wrześniu, zwykłą większością głosów obecnych na zebraniu.
§ 3
Sposród wszystkich czlonków Rady Rodziców wybierany jest w glosowaniu jawnym lub tajnym:
- zarząd (liczący 6 osób): przewodniczący, z-ca przewodniczącego, skarbnik, z-ca skarbnika, sekretarz, z-ca sekretarza;
- Komisja Rewizyjna jako organ kontrolujący (licząca 3 osoby): przewodniczący i dwóch członków.
§ 4
Do obowiązków członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej należy:
- Przewodniczacy (i jego zastępca) organizuje pracę Rady, zwołuje i prowadzi posiedzenia Rady, reprezentuje Radę na zewnątrz. Zastępca przejmuje obowiązki przewodniczącego w czasie jego nieobecności;
- Skarbnik (i zastępca skarbnika) – prowadzi uproszczoną księgę finansową przychodów i wydatków oraz dysponuje dowodami wpłat i wypłat;
- Sekretarz (i jego zastępca) – odpowiada za protokoły posiedzeń i prowadzenie księgi protokołów;
- Komisja Rewizyjna – zadaniem Komisji jest bieżąca i podsumowująca kadencję kontrola finansowych działań Rady. Kadencja komisji kończy się z upływem kadencji Rady Rodziców.
§ 5
Wybory do zarządu Rady Rodziców i do Komisji Rewizyjnej odbywają się na pierwszym posiedzeniu Rady Rodziców, przy minimum połowie członków Rady Rodziców, zwykłą większością głosów. O sposobie głosowania każdorazowo decydują członkowie Rady Rodziców.
§ 6
Liczba kandydatów do tych organów nie może być mniejsza od liczby miejsc ustalonych dla danego organu. Zgłoszeni kandydaci muszą wyrazić swoją zgodę na kandydowanie.
§ 7
Kadencja Rady oraz jej organów (Zarząd Rady, Komisja Rewizyjna) trwa 2 lata. Niemniej jednak po upływie pierwszego roku działalności Rady na zebraniu sprawozdawczym zostają przeprowadzone wybory uzupełniające do Rady Rodziców. Członkowie Rady, których dzieci z klas programowo najwyższych ukończyły edukację i opuściły SP w środku kadencji Rady, zostają zastąpieni przez członków klasowych rad rodziców z klas programowo niższych. W ten sposób zostaje zrealizowany punkt o obowiązku powoływania Rady Rodziców w każdym roku szkolnym na nowo.
§ 8
Pierwsze w roku szkolnym Walne Zebranie Rady musi odbyć się najpóźniej do 15 października. Porządek zebrania musi uwzględnić:
- wysłuchanie sprawozdania Zarządu Rady (merytorycznego i finansowego),
- wysłuchanie sprawozdania Komisji Rewizyjnej,
- udzielenie absolutorium w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów obecnych na zebraniu,
- ustalenie wysokości składek rodziców na Fundusz Rady Rodziców,
- wolne glosy i wnioski,
- w wypadku zakończenia kadencji Rady – wybór nowej,
- w wypadku upłynięcia pierwszego roku kadencji – wybory uzupełniające.
§ 9
Jeżeli zebranie sprawozdawczo – wyborcze nie wyłoni nowego skladu Rady, kadencja dotychczasowej Rady zostaje przedłużona o rok.
§ 10
Rada spotyka się na zebraniach organizowanych minimum 4 razy w roku szkolnym. Komisja Rewizyjna jest zobowiązana co najmniej dwukrotnie w okresie kadencji dokonać kontroli pracy Rady Rodziców (po zakończeniu pierwszego, a następnie po upływie drugiego roku kadencji).
§ 11
Do podstawowych zadań Rady należy:
- opracowanie preliminarza dochodów i wydatków – do końca października,
- podejmowanie decyzji w sprawach wydatków uprzednio nieprzewidzianych w preliminarzu,
- ustalenie harmonogramu posiedzeń,
- ustalenie zasad komunikowania się w okresie pomiędzy posiedzeniami.
§ 12
Rada wyraża swoje stanowisko w formie uchwał poddawanych pod głosowanie tajne, gdy dotyczą one spraw personalnych i głosowanie jawne, gdy dotyczą innych spraw. Uchwałę uznaje się za przyjętą, jeśli zostanie przeglosowa wiekszością 2/3 głosów przy obecności co najmniej 50% czlonków Rady Rodziców.
§ 13
Posiedzenia Rady zwoluje przewodniczący, powiadamiając czlonków Rady co najmniej 14 dni przed terminem posiedzenia, w formie pisemnej.
§ 14
Posiedzenia Rady mogą być również zwoływane z inicjatywy członków Rady, Rady Pedagogicznej czy Dyrekcji Szkoły Polskiej z zachowaniem terminu 14 dni do terminu posiedzenia, w formie pisemnej.
§ 15
Zebrania są protokołowane.
§ 16
Uchwały na posiedzeniach podejmuje się zwykłą większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej 50% członków Rady Rodziców.
§ 17
Listę uczestników posiedzenia oraz quorum dokumenruje każdorazowo sekretarz lub jego zastępca i załącza do protokołu.
§ 18
Zebrania Rady oraz posiedzenia Zarządu Rady mają charakter otwarty. Mogą w nich uczestniczyć rodzice niewchodzący w sklad Rady oraz zaproszeni goscie: czlonkowie Rady Pedagogicznej, Dyrektor SP, osoby nie zwiazane bezposrednio z SP.
Rozdział IV
DZIAŁALNOŚĆ FINANSOWA RADY
§ 1
Rada gromadzi fundusze przeznaczone na działalność ujętą w regulaminie.
§ 2
Środki finansowe Rady Rodziców pochodzą z :
- składek rodziców, ustalanych rokrocznie na pierwszym walnym zebraniu w nowym roku szkolnym, wpłacanych dobrowolnie jednorazowo (w terminie do 15 listopada) lub w uzasadnionych przypadkach w dwóch ratach na początku każdego semestru. (w tym: za jedno dziecko 100% wplaty, drugie dziecko 50% wplaty, trzecie dziecko i kolejne są zwolnione z oplaty),
- darowizn,
- innych form wsparcia finansowego.
§ 3
Funduszem Rady Rodziców zarządza Zarząd Rady zgodnie z jak najlepiej pojętym interesem Polskiej Szkoły.
§ 4
Środki finansowe Rada gromadzi w banku na bieżącym rachunku oszczędnościowo – rozliczeniowym.
§ 5
Bezpośredni dostęp do rachunku oszczędnościowo-rozliczeniowego mają upoważnieni przez Radę Rodziców przedstawiciele Zarządu Rady, w tym skarbnik obowiazkowo.
§ 6
Środki finansowe wydatkowane są zgodnie z ustalonym preliminarzem.
§ 7
Za miniony rok szkolny, na pierwszym w nowym roku szkolnym zebraniu Rady Rodziców, Rada przygotowuje i przedstawia sprawozdanie finansowe.
§ 8
W przypadku, gdy ze środkow Rady mają być pokryte koszty najmu pomieszczeń, Rada zastrzega sobie prawo opiniowania projektów umów najmu.
§ 9
Wszystkie wydatki ponoszone przez Radę ze zgromadzonych środków finansowych są dokumentowane w postaci faktur zakupu, rachunków sklepowych.
§ 10
Na dowodach stanowiących podstawę wypłaty musi znajdować się akceptacja przewodniczącego, skarbnika lub jego zastępcy.
Rozdział V
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 1
Regulamin ten może być w całości lub w części zmieniony albo zaktualizowany na podstawie odrębnej uchwały przegłosowanej większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej 50% członków Rady Rodziców.
§ 2
Dla sprawnego rozwiązywania sytuacji konfliktowych zaistniałych pomiędzy organami Szkoły Polskiej a Radą Rodziców wprowadza się możliwość odwołania się do organów nadrzędnych wobec Szkoły Polskiej.
§ 3
Rada Rodziców posługuje się własną pieczątką o następujacej treści:
Rada Rodzicow Szkoły Polskiej przy Ambasadzie RP w Wiedniu Promenadeweg 3 1230 Wien
Zgubienie lub zniszczenie pieczątki powoduje konieczność zmiany treści przy zamawianiu nowej.
Zmiana tresci regulaminu Rady Rodzicow w czesci dotyczacej oplat skladek (Rozdzial IV, § 2) zostala wprowadzona na zebraniu Rady Rodzicow Szkoły Polskiej im. Jana III Sobieskiego przy Ambasadzie RP w Wiedniu w dniu 07.03.2015 r i przeglosowana zwykla wiekszoscia glosow w glosowaniu jawnym.